/
Kuba Czekaj

Biogram

 

Kuba Czekaj (ur. 18 czerwca 1984 roku we Wrocławiu) – reżyser i scenarzysta. Był słuchaczem policealnej Wrocławskiej Szkoły Filmowej Mastershot, a w 2010 roku ukończył reżyserię filmową i telewizyjną na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, uczestniczył również w kursie Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie.

W latach 2003–2004 zrealizował swój pierwszy film pełnometrażowy pt. „Niedziela”, którego bohaterami są wychowankowie prowadzonego przez zakonnice sierocińca. Produkcja ta zapoczątkowała m.in. wieloletnią współpracę reżysera z również pochodzącym z Wrocławia (i również wówczas debiutującym) montażystą Danielem Gąsiorowskim (ur. 1977), który później odpowiadał za montaż kolejnych filmów Czekaja, w tym także tych najgłośniejszych: „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” (2009) i „Twist & Blood” (2011).

Wyreżyserował kilka głośnych etiud oraz krótkich metraży, m.in. wspomnianych już, wielokrotnie nagradzanych w kraju i za granicą „Ciemnego pokoju…” i „Twist”. W produkcjach Czekaja często pojawiali się aktorzy związani z Wrocławiem: Tadeusz Szymków (absolwent Studium Aktorskiego przy Teatrze Polskim we Wrocławiu, związany z tą sceną przez wiele lat) wystąpił w „Za horyzont” (2007) i „Domu w różach” (2009). W tej drugiej produkcji udział wzięli także Krzysztof Boczkowski (absolwent PWST we Wrocławiu i aktor Teatru Współczesnego we Wrocławiu) i Marlena Milwiw (również pracująca w Teatrze Współczesnym). Wystąpiła w niej też Bogusława Jantos (absolwentka PWST we Wrocławiu), która w kolejnych latach zagrała także w następnych ważnych filmach Czekaja: „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” oraz w dwóch tytułach pełnometrażowych, czyli „Baby bump” i „Królewiczu Olch”.

W 2015 roku swoją premierę miał pierwszy z nich, za który reżyser otrzymał nominację do Paszportu „Polityki”. Obraz ten wyróżniono m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji (Queer Lion Award), Festiwalu Filmowym w Gdyni (w konkursie Inne Spojrzenie) i Sopot Film Festival, a także nagrodę na LGBT Film Festival Outfest Los Angeles. Filmy Czekaja zazwyczaj dotyczą problemów dzieciństwa i okresu dojrzewania (kwestii pracy reżysera z dziecięcymi aktorami była zresztą poświęcona jego praca magisterska), dlatego też Tadeusz Sobolewski napisał o nim: „objawienie nowej indywidualności reżyserskiej, pełnej wigoru i inwencji który ma swój temat: wychodzenie z dzieciństwa, walka o siebie, jaką musi staczać dojrzewający chłopiec z rodziną, otoczeniem, z własnym ciałem”[1].

Równolegle do prac „Baby bump” Czekaj tworzył także „Królewicza Olch”, opowieść o genialnym czternastolatku i jego relacjach z matką. W filmie, który nie miał jeszcze swojej premiery, jako plenery wykorzystane zostały m.in. Błędne Skały w Górach Stołowych. Koproducentem „Królewicza Olch” jest Odra-Film.

 

 

Oprac. Robert Dudziński

 

Twórczość

 

Pełną filmografię autora można przeczytać pod tym linkiem.